Bejelentkezés

Logó

Adja meg e-mail címét és jelszavát!


Mégse

Jelszó megváltoztatása

Bejelentkezési segédlet

Kérjük, itt adja meg e-mail címét, hogy el tudjuk küldeni a szükséges linket, mellyel jelszava megadása nélkül, rögtön bejelentkezhet weboldalunkra!



Mégse

Kereső

 Dokumentumok közt nem keres!


Bemutatkozás
About us


Profilom

Profil szerkesztése Jelszó módosítása

Kijelentkezés

Kovács Ákos beszámolója

 

A kurzus címe: CLIL – One week course for teachers of history at secondary level
Helyszín: Cheltenham – Egyesült Királyság
Időtartam: 2017. július 1 - 9.
Résztvevő: Kovács Ákos

 

2017 július 1 és 9 között az International Study Programmes cheltenhami képzésen vettem részt az Erasmus+ keretein belül. A CLIL, azaz Content Language Integrated Learning módszert mutatták be a jelenlévőknek, számos európai országból, külön műveltségcsoportokra osztva. A CLIL mostanában nagyon közkedvelt és keresett továbbképzési tartalom, hiszen középpontjában a nyelvtanítás áll, érdekes kísérlet, hogy hogyan lehet a nyelvet úgy tanítani, hogy közben fontos szaktárgyakat, mint pl. a történelem oktatunk. Érdeklődésünk (a tanfolyam többi résztvevőjének nevében is mondhatom) tehát fokozottan egy olyan oktatási forma felé irányul, amely a képeségek kibontását, az élményszerű és projektalapú oktatást helyezi előtérbe.

Cheltenham a walesi határ közelében található Gloucestershireben található, elragadó városka, remek hangulattal, környezettel és közlekedési lehetőségekkel. Stuart és Yen Blakesly látott vendégül Yves (fémmegmunkálást tanít Németországban) és Victor (Spanyol művészettörténet tanár) társaságában egy tágas vendégházban. Vendéglátóink nagyon rugalmasak voltak a programjainkkal és a programok utáni érkezésünkkel, illetve egyéb kéréseinkkel. A szobák és az étkezés hibátlan volt.

A szombat esti érkezés után vasárnap lehetőségünk volt egyéni utazással, de idegenvezető társaságában megtekinteni a közeli Bath-t. Hétfőn megismertük a helyi szervezőt, Neil Smiths-t, akitől megtudtuk a szükséges tudnivalókat a csoportbontásról és a további szakmai programokról. A nap további részében Dr. Diana Hicks tartott elméleti és gyakorlati foglalkozást a CLIL módszer szerinti tanításról. Kedden délelőtt ellátogattunk a Sir Thomas Rich's iskolába, Gloucesterbe, ahol bepillantást nyertünk egy tipikus angol iskola mindennapjaiba. Önkéntes diákok vezettek körbe az épületben és magyarázták el az angol sajátosságokat. Lehetőség nyílt, hogy meglátogassunk történelem órákat is kb a 4-5 órában. A középkori pestisjárvány hatásait vizsgálták meg különböző módszerekkel. A foglalkozások során és a szünetekben lehetőségünk volt összehasonlítani a saját szakunk tanítási gyakorlatát a külföldi kollégákkal. (Svéd, Bolgár, Szlovák és Lett). Szerdán idegenvezető segítségével megismertük Cheltenham fontosabb látnivalóit, majd délután a történelem/földrajz csoport megismerkedett a brit iskolák nemzeti tantervével, módszereivel, értékelési rendszerével és tanítási módszereivel, Lucy Hemsely vezetésével. Itt is megoszthattuk saját tapasztalatainkat egymással, összehasonlítva a nemzeti sajátosságokat.

Csütörtök folytatódott a csoportos gyakorlat melyben módszereket és ötleteket osztottunk meg egymással. Az este egy helyi pubban zárult, ahova Neil Smith vitt minket, bemutatva egy tipikus angol kocsmát.

A péntek és a szombat kirándulással telt, ellátogattunk Dél-Wales-be, illetve Gloucester belvárosába és Tewkesburybe. Az utóbbi településen a Rózsák háborújából ismert Tewkesbury csata hagyományőrző rekonstrukcióját tekintettük meg. Magam is középkori hagyományőrző lévén ez volt az angliai utam fénypontja.

Magát a CLIL módszert hasznosnak tartom, viszont úgy vélem szinte lehetetlen a megvalósítás a jelenlegi magyar oktatási rendszerben, hiszen a történelemtanítás továbbra is kronológiai alapokon nyugszik és nincs idő tematikusan érdekességekről beszélni. Érdekes volt ugyanakkor látni és kiértékelni egy olyan oktatási módszert, amellyel a nyugati iskolarendszerek sikert érnek el, talán ott volna némi létjogosultsága a magyar oktatási rendszerben, ha lenne lehetőség egy-egy téma részletesebb körüljárására. Addig, ameddig a magyar oktatási rendszer szigorúan elvárja, hogy érettségire diákjaink átfogó ismeretekkel rendelkezzenek az emberiség teljes történetére vonatkozóan, szinte kivitelezhetetlen az ilyen tempójú tanulás.

 

Budapest, 2017. július 15.

Kovács Ákos