Dr. Illik Péter beszámolója
Dr. Illik Péter: Beszámoló Cambridge-ből
A tanulmányút adatai:
Cím: Bringing British Culture to Life
Hely: Cambridge, UK.
Időpont: 2017. 07.16. – 2017.07.29.
Munkanyelv: angol
Második alkalommal volt szerencsém részt venni cambridge-i tanártovábbképzésben az Erasmus + jóvoltából. Az első egy középiskolai CLIL (2016. július), a második angol kultúra ismereti kurzus volt (2017. július). Mind a kettő jelentősen hozzájárult tantárgyam (történelem angol nyelven) hatékonyabb tanításához, és saját szakmai képzésemhez, fejlődésemhez.
A cambridge-i kurzusokra általában jellemző, hogy tervezetten több inger éri a résztvevőt: (1) a nemzetközi nyelvi környezet, amelyet a campus több szász résztvevője, illetve a város angol nyelvű beszélői biztosítanak, (2) a szervezett társas programok, (3) valamint maga a kurzus tananyagtartalma, amely a „core subjects” (a kurzusvezetővel tartott órák) és az egyéb „optional subjects” (workshops, plenary talks és cultural talks) áll össze. Ezeket ebben az évben délutánonként sikerült a saját kutatásommal kiegészítenem, amelyet egy angol történelmi témáról folytattam (a spanyol armada pusztulása, 1588) a cambridge-i Egyetemi Könyvtárban. Ez szintén sok tanulsággal szolgált, és a kutatás eredményei 2017 októberében könyvalakban (A spanyol armada pusztulása (1588) Historiográfia, identitás, recepció) megjelennek az Unicus Műhely Kiadó gondozásában. Ezt szintén köszönöm az Erasmus +-nak és a kötet megjelenését a disszemináció részének tekintem, mivel számos olyan anyaghoz jutottam, amely középiskolai tanári munkámat is segíti.
A kurzus oktatója elsősorban a modern nyelvi változásokkal foglalkozó nyelvész volt, aki maga is Cambridge-ben tanult, és egyike volt az első nőknek, akik cambridge-i kollégiumban szereztek diplomát. A kurzuson elsősorban a legújabb angol kifejezésekre, és a mögöttük álló társadalmi változásokra koncentrált. Ez számomra két okból volt produktív: (1) nem történelmi dolgokkal foglalkoztunk, ami nekem előnyös volt, hiszen azokat nagyrészt ismerem, (2) a legújabb társadalmi és (főként) nyelvi változásokat nem lehet könyvből megtanulni, mivel azok az angol szótárak, amelyek pl. szlenget tartalmaznak, szinte heteken belül évülnek el.
Emellett külön szerepet kapott a város és annak múzeumai, történelmi nevezetességei, mivel voltak a múzeumpedagógiai óráink is, amelyek annak bemutatását célozták, hogy miként lehet kihasználni a kultúra tanítása során a körülöttünk lévő tárgyi emlékeket is, illetve milyen pedagógiai módszerek használhatók ennek során.
Tehát ezen a kurzuson a legmodernebb nyelvi és társadalmi állapotokról, illetve az angol kultúra jelenlegi, kortárs állapotáról tájékozódhattam. Ez különösen hasznos a jelenlegi turbulens brit politikai helyzetben. Természetesen a nyelvi változásokon és a múzeumpedagógián kívül terítékre kerültek a kurzuson a legfontosabb egyéb témák is: a brit humor, konyhaművészet vagy éppen az oktatási rendszer.