Deák Éva beszámolója
Beszámoló Erasmus+ mobilitásról
2017. június 25. – augusztus 4. London, International House: Current Trends in English Teaching
Deák Éva
Mikor kurzust kerestem az idei továbbképzéshez, két tényező motiválta a választásomat. Egyrészt, mikor hosszú évekkel ezelőtt alkalmam volt egy évet tanulni a readingi egyetem Diploma in ELT kurzusán, alapos áttekintést kaptam az angoltanítással kapcsolatos akkori megközelítésekről. Bár azóta is igyekeztem figyelemmel kísérni a szakmai fejleményeket, mégis szerettem volna most egy hasonlón átfogó képet kapni a jelenleg uralkodó fő irányzatokról. Másrészt nagyon foglalkoztat az a kérdés, hogy hogyan kellene az iskolának alkalmazkodni az interneten felnövő új generációk és az átalakuló világ megváltozott igényeihez. Reméltem, hogy ezzel kapcsolatban is gazdagabb leszek majd pár új gondolattal.
Örömmel mondhatom, hogy választott kurzusom (Current Trends in ELT – Aktuális trendek az angoltanításban) mindkét várakozásomat betöltötte. Tanárunk – egy magyar kolléga, Tényi Luca – nagy szaktudással és módszertani felkészültséggel, és persze kiváló angolsággal vezetett végig bennünket ezen a két héten. A gazdag ’étlapon’ összesen 16 téma szerepelt a feladatközpontú tanítástól a Lexical Approach elnevezésű irányzaton és a dictogloss technikán keresztül a differenciálási módszerekig és a nagylétszámú csoportok tanításáig – ezeken keresztül valóban széles áttekintést kaptunk arról, mi foglalkoztatja mostanában az angoltanárok szakmai közösségét. A következőkben szeretnék pár területet kiemelni, melyek segítettek abban, hogy válaszokat kapjak a második kérdésemre is: hogyan kellene a mai fiatalokat tanítani egy korszerű iskolában?
Az első ilyen terület a feladatközpontú tanítás. Ennek a módszernek az a lényege, hogy nem egy adott nyelvi jelenség gyakoroltatása a célja, hanem egy konkrét feladat megoldása azzal a nyelvi eszköztárral, amivel a diákok rendelkeznek. Diákjaink többsége számára ma már nem az iskola a nyelvtanulás egyetlen forrása, rengeteget tanulnak filmekből, dalokból, az internetről is. Ezt a tudást szabadon, kreatívan használhatják egy-egy ilyen motiváló helyzetben. Ugyanakkor a feladat előtt vagy közben a tanár szánhat időt olyan nyelvtan vagy szókincs bemutatására és gyakorlására, amit a téma megkíván.
Manapság a munka világában egyre nagyobb a jelentősége a csapatmunkának, az együttműködési készségnek. Ezen készségek fejlesztésének egyik módja lehet a kollaboratív technikák használata az iskolában. Ez jól összekapcsolható a feladatközpontú oktatással, hiszen adott feladatra lehet csapatokat szervezni úgy, hogy a résztvevőknek valóban együtt kelljen működniük – angolul kommunikálva – a megoldás érdekében. Ezek a technikák különösen a CLIL (tananyag oktatása idegennyelven) keretében kaphatnak nagy teret.
Természetesen meg kell itt említeni a technológia használatát is a nyelvórákon. Egy egész tanítási napot töltöttünk különböző web-es alkalmazások áttekintésével, kipróbálásával. Ezek közül kiemelkedik a Padlet nevű közösségi platform, melyet az egész kurzus során használtunk tananyagok, élményeink és gondolataink megosztására. Érdekesek voltak azok a technikák is, amelyek mobil telefont használtak fel órai munkára.
Mindent összevetve úgy érzem, nagyon hasznosan telt ez a két hét. Szakmailag sokat tanultam, nyelvtudásom felfrissült, és remélem, hogy csoporttársaimmal tervezett jövőbeni együttműködésünk is sikeres lesz. Mindezt, fűszerezve London szépségeivel, és egy kedves szállásadóval folytatott hosszú beszélgetésekkel, minden kollégának csak ajánlani tudom.