Békési László beszámolója
Erasmus+ tanári mobilitás beszámoló
Békési László
2017.július 8-21.
Cork, Írország
Az Erasmus+ tanári mobilitási pályázat keretén belül két teljes hetet töltöttem 2017. július 8. és 21. között az írországi Corkban, a Cork English World nyelviskola által szervezett „English Language Skills” tanfolyamon. Egy pedagógusoknak szóló angol nyelvi továbbképzésen vehettem részt, melynek célja nyelvtudásom felfrissítése volt olyan témák segítségével, amelyek betekintést nyújtottak Írország kultúrájába, történelmébe, gazdaságába, sőt még az ír oktatási rendszerbe is.
A körülbelül 119 000 lakossal rendelkező Cork Írország második legnagyobb városa, Munster tartomány székhelye. A nem kimondottan turistaparadicsom város az ír kultúra iránt érdeklődőnek rengeteg érdekességet rejt. Magával ragadó, ahogy az öntudatos város az ír függetlenség kezdetétől verseng a fővárossal, Dublinnal.
Corkba szombaton érkeztem repülőgéppel, egy londoni átszállás után. Igyekeztem a két gép közötti időt hasznosan tölteni és nyelvtanár lévén örültem, hogy angol újságokat olvashattam a várakozás ideje alatt.
A kurzus helyszínéül a Cork English World nyelviskola épülete szolgált, mely a Szent Finnbarr katedrális közvetlen szomszédságában kiváló feltételeket biztosított a tanfolyam lebonyolításához. A modern, projektorral és wifi elérhetőséggel felszerelt tantermek lehetővé tették, hogy multimédiás tananyagok segítségével tanulhassunk.
A kurzus ideje alatt rengeteg információval gazdagodtam az országot illetően, de az órákon végzett feladatok változatosak voltak módszertanilag is. Gyakorlatilag a tanítási órákon felhasználható feladatokat mi magunk, pedagógusok „élesben” próbálhattuk ki. A délelőtti tantermi órákat általában délutánonkénti programok követték, melyek keretében lehetőségünk nyílt a város és tágabb környezetének megismerésére. A tanítási órák idejét sem mindig a nyelviskola épületében töltöttük, hiszen rögtön az első napon egy a várossal kapcsolatos feladatlapot kellett csoportmunkában megoldanunk. A kérdések megválaszolásához gyakran helyi emberekkel kellett kommunikálnunk. A feladat megoldása közben rögtön megtapasztalhattuk a rendkívül magával ragadó ír akcentust, az írek vendégszeretetéről és kedvességéről pedig ódákat tudnék zengeni. Megismerhettük a város történelmét és nevezetességeit.
Az első hét szerdáján az ír gasztronómiával kapcsolatos szókincsünk bővítése után, meg is kóstolhattunk néhány ír specialitást, köztük például az ír pudingot, ami a magyar konyhában talán a hurkához hasonlítható.
Az első pénteken lehetőségünk volt elutazni Cobh településre, ahol a Titanic történetét bemutató múzeumban nem csupán az óceánjáróról tudhattunk meg mindent, hanem az ír nemzeti tragédia, a nagy éhínség részleteit is megismerhettük.
Egyik délután elutaztunk a Blarney kastélyhoz, ahol megcsókolhattuk a Blarney-követ. A csóktól az ékesszólás képességét remélhetjük. A hétvége Dél-Nyugat Írország felfedezéséről szólt. Szombaton egy a nyelviskola által szervezett autóbuszos kirándulás keretében ismerhettük meg Gougane Barra és Kenmare nevezetességeit. Ellátogattunk a Killarney-ben található Muckross kastélyhoz is. Vasárnap azonban saját kezünkbe vettük a szervezést és néhány kollégámmal West-Cork településeit jártuk be egy bérelt autóval, eljutva egészen Mizen Headig, Írország délnyugati csücskéig. Tekintve hogy először vezettem bal oldali közlekedési rend szerinti országban, kisebb kihívást jelentett ez a feladat, az élmények azonban mindenért kárpótoltak.
A csoport – hivatásunkból eredően - nagy érdeklődéssel hallgatta az írországi oktatási rendszerről szóló előadást. Volt alkalmunk részletesen tanulmányozni a helyi iskolák szokásait (egyenruha, leány- és fiúiskolák, egyház szerepe). Az előadást tartó tanárunk maga is gyakorló pedagógus és igazgatóhelyettes volt, így valóban reális képet kaphattunk az iskolai életről. A teljességhez hiányzott egy iskolalátogatás, melyre nyári szünet lévén sajnos nem kerülhetett sor. Izgalmas volt azonban a csoporttagok országaiban található különbségeket közösen feltárni az oktatás vonatkozásában.
Megismerkedhettünk különböző ír nemzeti sportokkal, mint például a hurlinggel és a camogie-val. Előadónk bemutatta a Gaelic Athletic Association nevű szervezetet, melynek primátusa van az ősi ír sportok promotálásában. Ezen sportágaknak mindig is nagy szerepe volt az ír függetlenség kifejezésében és az összetartozás fontos eszközei a mai napig.
Előadást hallhatunk arról, hogy a korábban éhínség és kivándorlás sújtotta, rendkívül szegény ország hogyan vált Európa egyik legtehetősebb országává az Európai Unió segítéségével. Tárgyaltuk a Brexit várható hatását is Írország vonatkozásában. Földrajzi, történelemi és gazdasági vonatkozásban elemeztük Észak-Írország területét is.
Ír kultúrához kötődő filmekkel, versekkel, dalokkal is megismerkedhettünk. Hatalmas élmény volt élő ír zenét hallgatni egy-egy pubban. A még középiskolás korosztály figyelmét is lekötni képes ír mesék és mondák hasznos kiegészítői lesznek óráimnak.
A kurzus során egy Facebook csoportot hoztunk létre, melynek köszönhetően azóta is folyamatos a kapcsolattartás, a szakmai eszmecsere. A 2017/2018. tanévtől Erasmus diákcsere koordinátori feladatokkal bízott meg iskolám vezetősége, így különösen nagy öröm, hogy egy hasonló feladatkörben dolgozó lengyel kollégát ismerhettem meg. Építek a jövőben az Írországban kialakult szakmai kapcsolataimra és örülök, hogy lehetőségem volt szaktárgyi tudásom bővítésére, valamint módszertani kultúrám fejlesztésére. A kurzuson tanultaknak köszönhetően végre saját tapasztalataim alapján taníthatok az ír kultúráról. A tanfolyamon megismerteket első körben iskolánk munkaközösségével ismertettem meg 2017 augusztusában.