Bejelentkezés

Logó

Adja meg e-mail címét és jelszavát!


Mégse

Jelszó megváltoztatása

Bejelentkezési segédlet

Kérjük, itt adja meg e-mail címét, hogy el tudjuk küldeni a szükséges linket, mellyel jelszava megadása nélkül, rögtön bejelentkezhet weboldalunkra!



Mégse

Kereső

 Dokumentumok közt nem keres!


Bemutatkozás
About us


Profilom

Profil szerkesztése Jelszó módosítása

Kijelentkezés

dr. Bán Mónika beszámolója

 

Beszámoló a 2018 júliusában megvalósult Erasmus + Tanármobilitásról

Készítette: Dr. Bán Mónika Edina
Időpont: 2018.július 23. – 2018. augusztus 03.
Helyszín: Spanyolország, Malaga

Küldő intézmény: Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnázium és Szakgimnázium, 1055 Budapest, Markó utca 18-20.

Fogadó intézmény: Escuela Internacional Cervantes, Avenida Juan Sebastián Elcano 89., 29017 Malaga

 

 

2018 májusában intézményünk Erasmus + tanármobilitásokért felelős projektkoordinátora, Horváth Zsolt értesített arról, hogy az intézményünk által 2016-ban elnyert mobilitási ösztöndíjjal lehetőség nyílt számomra spanyolországi továbbképzésen részt venni, egy iskolánkból távozott kolléga helyett. A lehetőséget nagy örömmel fogadtam, hiszen a fejlődési és kapcsolatteremtési lehetőségekre mindig nyitott vagyok. Azonnal elkezdtük közösen a szervezést.    

 Fontos volt számomra, hogy olyan kurzuson vehessek részt, amely gyakorlati szinten is bővíti az ismereteimet, és lehetőséget biztosít a kapcsolatépítésre. Mivel szakmailag fontosnak tartom ismereteim bővítését a nemzetközi spanyol nyelvvizsga rendszere (DELE) irányában, amelyet a Cervantes Intézet szervez, elsősorban a spanyolországi Cervantes Intézetek kurzuskínálatát vettem szemügyre. A malagai Escuela Internacional Cervantes (a Cervantes Intézet tagintézménye) vonzó tanártovábbképzést kínált nem anyanyelvű spanyoltanárok számára. A kéthetes, 60 órás képzés mellett amiatt döntöttem, hogy a hagyományos szakmai-módszertani ismereteken túl gyakorlati lehetőséget kínált, valamint tematikája alapján szakmailag is nagyon komplexnek látszott. Így iskolánk projektkoordinátorával egyeztetve lefoglaltam a kurzust. Ezt követően lefoglaltam a repülőjegyet is, mely az időpont közelségére való tekintettel már magasabb áron volt elérhető. Minden eshetőségre utasbiztosítást és útlemondási biztosítást is foglaltam a légitársaságnál a repülőjegyhez. Malagába a Wizz Air társaság kínál szombati napokon charter járatot, ez megfelelő volt számomra a tanfolyam hétfői kezdése miatt. A szállás lefoglalása is nehézségekbe ütközött, mivel az Escuela Internacional Cervanteshez közel eső szállások már mind foglaltak voltak. Végül az általam korábbról már ismert kollégiumban, a Club Hispánicóban, érdeklődtem, ahol még volt egy magasabb árkategóriájú szabad szoba. Azért döntöttem emellett a szállás mellett, mivel ez a kollégium is egy nyelviskolához tartozik (igaz, egy másikhoz), de így lehetőségem nyílt ennek a másik nyelviskolának a kulturális programjain is részt venni, a kollégium ezen felül rendelkezik még egy kis kulturális szalonnal is, ahol kézikönyvek, szótárak is elérhetők, valamint biztosított az étkezési és mosási lehetőség is. A szállás emellett közel található az Escuela Internacional Cervanteshez, mindössze három buszmegállónyira, így lefoglaltam ezt a szállást.

Július 21-én este érkeztem Malagába, a szállásra taxival érkeztem. A taxis előzetes megbeszélésünk ellenére nem adott számlát, csak blokkot. Sajnos hosszasan vitázni sem volt lehetőségem, mivel az egyirányú utcában a forgalmat teljes szélességében korlátozva állt meg a szállás előtt. Ezt követően azonban minden rendben alakult. A megérkezésemet követő első napon (vasárnap) úgy döntöttem, hogy megismerem a várost körülvevő kis településeket, mivel Malagában két évvel ezelőtt már jártam. Így vonattal elmentem Benalmadénába. Itt megtekintettem a Paloma Parkot, a Bil Bil kastélyt és a Colomares kastélyt. Visszafelé a vonatállomásról gyalog mentem a szállásra, és ismét bejártam Malaga belvárosát, megnéztem a katedrálist és más nevezetességeket.

A tanfolyam július 23-án kezdődött. A csoportban az első héten tizenketten voltunk spanyoltanárok, és elméleti (nyelvi), valamint didaktikai óráink voltak. A nyelvi órák nagy hangsúlyt helyeztek arra, hogy magas szinten pontosítsák nyelvtudásunkat, emiatt rendkívül hasznosnak bizonyultak. Tanárunk minden alkalommal felhívta a figyelmünket arra, hogy melyek azok a nyelvtani elemek és nyelvi fordulatok, amelyek rendszeresen előfordulnak a DELE-nyelvvizsgákon, ami egy külön új és értékes elem volt számomra, hiszen én a hazai nyelvvizsga-rendszerekben vagyok jártasabb (a BME nyelvvizsgáztatója vagyok), de egyik fő célom, hogy a DELE nemzetközi nyelvvizsgákra is sikeresen felkészítsem diákjaimat, hiszen a nemzetközi vizsgák iránti érdeklődés iskolánkban folyamatosan nő. A didaktikai órákat kulturális alapozással kezdtük az első két napon, az itt hallottak nagyrészt ismerősek voltak számomra. Ezt követően az Európai Referenciakeret nyelvi szintjeit ismételtük át spanyol nyelven. Bár munkám miatt jól ismerem a szinteket, BME nyelvvizsgáztatóként éppen januárban online vizsgát is kellett tennem belőle, meglepődve tapasztaltam, hogy az A2/B1 szint közti átmenet és a B1/B2 szint közti finom differenciálás átismétlése szükséges volt. Jó volt továbbá az is, hogy az elméleti tudást mintavideo-felvételek értékelésének a segítségével a gyakorlatban is tesztelhettük.                   

A második héten a képzési napok három blokkból álltak: egy másfél órás elméleti, nyelvi blokkból, két óra hospitálásból a nyelviskola különböző csoportjaiban, végül két óra kulturális szemináriumból. Nagyon hasznosnak tartom, hogy volt lehetőségem a hét folyamán bepillantani a nyelviskola három különböző szintű csoportjának a munkájába, és az anyanyelvi tanárok által vezetett órákat megtekinthettem, illetve egy-egy gyakorlatba minket is bevontak.

A két hét során végig három fős csoportokban, illetve párokban dolgoztunk, tanáraink nagy hangsúlyt fektettek az együttműködésre és a team-munkára. Ezt a saját tanári gyakorlatomban is hangsúlyosabbá szeretném tenni a jövőben, mivel így sokkal inspirálóbb és dinamikusabb volt az óra menete. Az Escuela Internacional Cervantes egy külön tankönyvet állított össze a részünkre, speciálisan a nem anyanyelvű tanárok továbbképzése céljából, mely tartalmazza az órák legfontosabb feladatait. Emellett sok fénymásolatot is kaptunk, és természetesen jegyzeteltünk. Majdnem minden tananyag és feladat kivetítve is szerepelt, így az információ több irányból érkezett.

Az iskola kulturális kínálatai közül részt vettem az első napon szervezett buszos városnézésben, a közös paella-főzésben, vártúrában (az Alcazaba nevű vár csoportos megtekintése), az azt követő churros-kóstolásban. A szállás által kínált ingyenes kulturális lehetőségek közül részt vettem a filmvetítéseken és a flamenco-bemutatón. Emellett ott-tartózkodásom alatt a belvárosban folyóiratokat, könyveket, egy dvd-t és egy társasjátékot vásároltam, melyeket a spanyoltanítás során a jövőben kiegészítő anyagként fel fogok használni. Meglátogattam még egy környező települést, Fuengirolát, melynek Történeti Múzeuma, kikötője és belvárosa is nagyon szép. Ellátogattam továbbá egy tengerparti akváriumba is, ahol számos képet készítettem.

Összességében a kurzus nagyon hasznos volt számomra, fejlesztette nyelvi, szakmai, módszertani tudásom, új szakmai kapcsolatokat teremtettem. Az Escuela Internacional Cervantest nyári nyelvtanfolyam helyszíneként is ajánlani fogom érdeklődő diákjaimnak, mivel meggyőződtem az ott folyó munka magas színvonaláról.