Szállodai gyakorlat Stockholmban
Iskolánk már hosszú ideje szeretett volna diákjaink részére külföldi szállodai gyakorlatot biztosítani, amikor 2005-ben végre elérkezett a lehetőség: az Európai Unió Leonardo da Vinci programjának köszönhetően támogatást nyertünk a „Szállodai gyakorlat Stockholmban" című pályázatunk megvalósításához. Az első - hihetetlenül sikeres - pályázatot azóta két másik követte (2006 és 2008), és így már 36 diákunk mondhatja el magáról, hogy kötelező nyári gyakorlatát külföldön tölthette el.
A projektben résztvevő partnerek: Xántus János Idegenforgalmi Gyakorló Középiskola mint küldőintézmény, Tibble Gymnasium (Svédország) mint közvetítő partner (általános szakiskola, ahol különböző specializációkat - köztük turizmust is - tanulhatnak a diákok), és a fogadóintézmények: Hotel Scandic Infra City, Hotel Scandic Alvik, Hotel Scandic Star Sollentuna, Hotel Scandic Täby, Hotel Scandic Upplands Vasby, Central Hotel, Columbus Hotell, melyek közül két szálloda háromcsillagos, négy négycsillagos, illetve egy ötcsillagos.
Az utazást követő első napokon minden évben végiglátogatjuk a szállodákat. Minden tanulónk megismerkedik leendő munkahelyével. Valamennyi hotelben szakmai körbevezetést kapunk, mely lehetővé teszi egymás munkahelyeinek megismerését, valamint a munkába vezető útvonal memorizálását. A munkahelyek igazán segítőkészen alakítják ki tanulóink munkabeosztását: tanulóink naponta kb. 6-7 órát dolgoznak reggeli kezdéssel, így délutánra közös programokat tudunk szervezni. A hétvégék teljesen szabadok, ilyenkor tudunk egész napos kirándulásokra menni. A gyakorlat folyamán minden tanuló betekintést nyer a szálloda különböző területeinek működésébe, kipróbálhatják magukat a house-keepingen (szobaasszonyi teendők: ágyazás, takarítás, szemétkezelés, minibár-feltöltés), az étkeztetésnél és a konyhában (svédasztalos reggeliztetés, terítés, pultok feltöltése, asztalok leszedése, takarítás, díszítés, étel előkészítés, egyszerűbb ételek elkészítése), valamint tanulmányozhatják a Front Desk, a recepció működését. Bár ide szükséges feltétel a svéd nyelvtudás, mégis akadt egy olyan hotel, ahol diákjaink huzamosabb ideig itt dolgozhattak, kitanulhatták a foglalási rendszer működését is. Akadnak tanulók, akik a konferencia részlegen is tevékenykedhetnek.
A szállodai gyakorlaton kívüli, pihenésre kapott időbe mindig beütemeztünk néhány, a turizmushoz kapcsolódó feladatot: Tibble Gymnasiumban Magyarországot bemutató estet tartottunk népszerűsítve hazánkat a turisztikai desztinációk között. Diákjaink szabadidejükben az itthoni turizmusórákon előkészített kérdőíveket töltették ki stockholmi lakosokkal. Ebben a közvélemény-kutatásban a svédek utazási szokásaira, valamint Magyarország imázsára kérdezünk rá, s az elemzést a kérdőívek birtokában itthon végeztük el. Volt olyan év, amikor a gyerekek a magyar és svéd skanzeneket hasonlították össze, vagy beszámolót készítettek arról, milyen is egy „úszó hotel".
A több mint három hét alatt keresztül-kasul bejárjuk Stockholmot: megismerjük turisztikai attrakcióit, épületeit, varázslatos kis szigeteit, világhírű múzeumait és lüktető kulturális életét. Hétvégén kirándulunk Sandhamnra, Birkára, Sigtunába, Ulriksdalba, valamint a Baltikum legnagyobb óceánjáróján Finnországig is elhajózunk. A svéd partneriskola diákjai minden évben színes programokat szerveztek nekünk a welcome party-tól a hajókirándulásig.
A nyári gyakorlatot iskolánk elfogadja kötelező nyári gyakorlatként. A tanulók Europass Mobilitás Igazolványt kapnak a gyakorlat elismeréseként. Több diákunk szerint ez a gyakorlat meggyőzte őket arról, hogy külföldön dolgozni jó dolog, sokan már most újra belevágnának egy hasonló projektbe. Tanulóink a gyakorlat alatt mindvégig angolul kommunikálnak, amely magabiztosabbá teszi verbális nyelvhasználatukat, bővíti szókincsüket. A szállodaiparban használatos kifejezéseket egy háromnyelvű svéd-angol-magyar szótárban gyűjtötték össze. Leendő turizmus szakemberekként a gyerekek megtanulják a „szakmai alázat" alapjait, alkalmuk nyílik kitartásuk, állóképességük fejlesztésére: mindannyian életük első igazi munkahelyével találkoznak. A szállodai mentorok beszámolói szerint a gyakorlat végére magabiztos, önálló munkára képes kollégákká válnak az első héten még megszeppent, csendes, néha ügyetlen diákok. Tanulóink új technológiákat figyelhetnek meg (pl. szelektív hulladékgyűjtés skandináv módra), érdekes üzletpolitikákkal, filozófiákkal ismerkedhetnek. Nem kis feladat egyedül gazdálkodni a megélhetésre kapott összeggel, bevásárolni, főzni, mosni, takarítani, önmagukért felelni, figyelni a pontos munkába érkezésre, a társakra, kollégákra. A szállodaismeret órákon - a szaktanár elmondása szerint - a kint járt diákok tudása meghaladja társaikét, könnyebben tanulnak, mert a szakmát angolul gyakorolhatták Svédországban.
A szállodák életével alaposabban megismerkedve a diákok betekintést nyerhettek a gazdasági szférába, a hotelmenedzsmentbe, a mindennapi feladatok megoldásába, problémakörök kezelésébe. Hazaérkezvén nagyobb rálátással rendelkeznek a világra. Az Europass Mobilitási Igazolvány révén határozott előnyhöz juthatnak diákjaink más Uniós országban való továbbtanulásnál, munkavállalásnál.