Bejelentkezés

Logó

Adja meg e-mail címét és jelszavát!


Mégse

Jelszó megváltoztatása

Bejelentkezési segédlet

Kérjük, itt adja meg e-mail címét, hogy el tudjuk küldeni a szükséges linket, mellyel jelszava megadása nélkül, rögtön bejelentkezhet weboldalunkra!



Mégse

Kereső

 Dokumentumok közt nem keres!


Bemutatkozás
About us


Profilom

Profil szerkesztése Jelszó módosítása

Kijelentkezés

Lakatos Ildikó beszámoló

 

 

2016. október 06., csütörtök, 09:12:37

CLIL tanfolyamon Dél-Angliában

Az Erasmus+ tanári mobilitási pályázat keretén belül 2016. augusztus 1-12. között egy nagyszerű továbbképzésen vehettem részt Brightonban. A tanfolyam fő témája egy viszonylag modern, az 1990-es években megjelent nyelvoktatási módszer volt, amit magyarul Tartalomalapú nyelvoktatásnak neveztek el, angol nevének rövidítése a CLIL (Content and Language Integrated Learning). Ennek a megközelítésnek az a lényege, hogy a tanulók a különböző tantárgyak tanulása közben idegen nyelvet tanulnak, s ugyanakkor a tantárgyakat is az idegen nyelv segítségével sajátítják el. Különösen hasznos ez a módszer azokban az iskolákban, ahol két tanítási nyelven folyik az oktatás, hiszen itt szakszerű CLIL órákat lehet tartani, ami a leírtak alapján sem nyelvóra sem pedig szakóra, hanem e kettő elemeinek sikeres kombinációja. Fontos, hogy óráinkon ötvözzük a módszer négy fő pillérét: a tartalmat, a kommunikációt, a kultúrát és a megértés. A négy fő nyelvi készség fejlesztése (beszéd, hallás, írás és olvasás) itt is kritérium. A módszer előnyei közé sorolható még, hogy jól fejleszti a tanulók kulturális érzékenységét, nyelvi kompetenciáit, kiválóan felkészít a valós életre és nem utolsó sorban erős motivációs hatása is van a pár-és csoportmunka gyakori alkalmazásán keresztül.

A kéthetes kurzus során számos gyakorlati, elméleti és informatikai eszközökre irányuló képzést kaptunk e módszer mélyebb megismeréséhez, valamint részt vettünk biológia, fizika és történelem órákon is. A tanultakat összegezte az a feladat, amikor magunk készítettünk óravázlatot a saját tantárgyunkra, s azt be is mutattuk. Hatékonyságunkat közösen értékeltük a tanfolyamot vezető és egyben a CLIL módszer egyik szakemberének tartott vezető tanártréner, Edward Russell segítségével.

 

A szakmai tartalmon túl nagyon sok egyéb személyiségfejlesztő hatása is volt a kurzusnak. Barátságok szövődtek a tizenkét fős lengyel, magyar, német, olasz, osztrák és spanyol nemzetiségű tanárokból álló csoportunkban. Rengeteg új ötlettel gyarapodtunk, nyitottunk új területek felé. Előkerültek a bennünket leginkább foglalkoztató oktatási kérdések, bepillanthattunk egymás iskolarendszerébe, visszajelzést nyertünk saját munkánkra.

 

A képzést nyújtó English Language Centre sokoldalú és rangos tanári csapata a szervezőkkel együtt nagyon jó légkört teremtett az ideális tanuláshoz és kapcsolatépítéshez. A tanórák után a pazar díszítésű, viktoriánus stílusú épületben beszélgetéseket, közös éneklést szerveztek, kirándulásokra invitáltak és a búcsút egy közös ebéddel tették emlékezetessé. Ezeken a programokon kötetlenül beszélgethetett az Európából Brightonba érkezett majdnem negyven tanár.

 

A kevés szabadidőmben is igyekeztem minél jobban megismerni Sussex megye látnivalóit, földrajzi és kulturális vonzerejét. Ezért bejártam Brightont, ellátogattam Oxfordban, Etonba, Londonba, Windsorba, Lewesbe, Portsmouthba és a Wight-szigetre. Kirándultam a Devil’s Dyke-hoz és a Seven Sisters sziklákhoz a South Downs Nemzeti Parkba. A kirándulások alkalmával készített fotókat és ismereteimet az angol nyelvóráimon túl, az angol célnyelvi civilizáció tantárgy tanítása során a tanult módszerbe beépítve tervezem felhasználni.

 

Véleményem szerint ez a két hét pozitívan hatott szakmai és egyéni fejlődésemre, szélesítette látókörömet, társas kapcsolataimat, tanítási gyakorlatomat és megerősített hivatástudatomban.

 

Készítette: Lakatos Ildikó