Lakatos Ildikó beszámoló
2016. október 06., csütörtök, 09:12:37
CLIL tanfolyamon Dél-Angliában
Az Erasmus+ tanári mobilitási pályázat keretén belül 2016. augusztus 1-12. között egy nagyszerű továbbképzésen vehettem részt Brightonban. A tanfolyam fő témája egy viszonylag modern, az 1990-es években megjelent nyelvoktatási módszer volt, amit magyarul Tartalomalapú nyelvoktatásnak neveztek el, angol nevének rövidítése a CLIL (Content and Language Integrated Learning). Ennek a megközelítésnek az a lényege, hogy a tanulók a különböző tantárgyak tanulása közben idegen nyelvet tanulnak, s ugyanakkor a tantárgyakat is az idegen nyelv segítségével sajátítják el. Különösen hasznos ez a módszer azokban az iskolákban, ahol két tanítási nyelven folyik az oktatás, hiszen itt szakszerű CLIL órákat lehet tartani, ami a leírtak alapján sem nyelvóra sem pedig szakóra, hanem e kettő elemeinek sikeres kombinációja. Fontos, hogy óráinkon ötvözzük a módszer négy fő pillérét: a tartalmat, a kommunikációt, a kultúrát és a megértés. A négy fő nyelvi készség fejlesztése (beszéd, hallás, írás és olvasás) itt is kritérium. A módszer előnyei közé sorolható még, hogy jól fejleszti a tanulók kulturális érzékenységét, nyelvi kompetenciáit, kiválóan felkészít a valós életre és nem utolsó sorban erős motivációs hatása is van a pár-és csoportmunka gyakori alkalmazásán keresztül.
A kéthetes kurzus során számos gyakorlati, elméleti és informatikai eszközökre irányuló képzést kaptunk e módszer mélyebb megismeréséhez, valamint részt vettünk biológia, fizika és történelem órákon is. A tanultakat összegezte az a feladat, amikor magunk készítettünk óravázlatot a saját tantárgyunkra, s azt be is mutattuk. Hatékonyságunkat közösen értékeltük a tanfolyamot vezető és egyben a CLIL módszer egyik szakemberének tartott vezető tanártréner, Edward Russell segítségével.
A szakmai tartalmon túl nagyon sok egyéb személyiségfejlesztő hatása is volt a kurzusnak. Barátságok szövődtek a tizenkét fős lengyel, magyar, német, olasz, osztrák és spanyol nemzetiségű tanárokból álló csoportunkban. Rengeteg új ötlettel gyarapodtunk, nyitottunk új területek felé. Előkerültek a bennünket leginkább foglalkoztató oktatási kérdések, bepillanthattunk egymás iskolarendszerébe, visszajelzést nyertünk saját munkánkra.
A képzést nyújtó English Language Centre sokoldalú és rangos tanári csapata a szervezőkkel együtt nagyon jó légkört teremtett az ideális tanuláshoz és kapcsolatépítéshez. A tanórák után a pazar díszítésű, viktoriánus stílusú épületben beszélgetéseket, közös éneklést szerveztek, kirándulásokra invitáltak és a búcsút egy közös ebéddel tették emlékezetessé. Ezeken a programokon kötetlenül beszélgethetett az Európából Brightonba érkezett majdnem negyven tanár.
A kevés szabadidőmben is igyekeztem minél jobban megismerni Sussex megye látnivalóit, földrajzi és kulturális vonzerejét. Ezért bejártam Brightont, ellátogattam Oxfordban, Etonba, Londonba, Windsorba, Lewesbe, Portsmouthba és a Wight-szigetre. Kirándultam a Devil’s Dyke-hoz és a Seven Sisters sziklákhoz a South Downs Nemzeti Parkba. A kirándulások alkalmával készített fotókat és ismereteimet az angol nyelvóráimon túl, az angol célnyelvi civilizáció tantárgy tanítása során a tanult módszerbe beépítve tervezem felhasználni.
Véleményem szerint ez a két hét pozitívan hatott szakmai és egyéni fejlődésemre, szélesítette látókörömet, társas kapcsolataimat, tanítási gyakorlatomat és megerősített hivatástudatomban.
Készítette: Lakatos Ildikó