Bejelentkezés

Logó

Adja meg e-mail címét és jelszavát!

Mégse

Jelszó megváltoztatása

Bejelentkezési segédlet

Kérjük, itt adja meg e-mail címét, hogy el tudjuk küldeni a szükséges linket, mellyel jelszava megadása nélkül, rögtön bejelentkezhet weboldalunkra!

Mégse

Kereső

Dokumentumok közt nem keres!

Bemutatkozás
About us

Profilom

Profil szerkesztése Jelszó módosítása

Kijelentkezés

Dr. Bán Mónika Edina beszámoló

2016. október 06., csütörtök, 09:24:39

Beszámoló

2016. júliusában lehetőségem nyílt az Erasmus +-ösztöndíj jóvoltából Spanyolországba utazni két hétre, hogy spanyoltanárként nyelvtudásomat és tanítási módszereimet egy továbbképzésen fejleszthessem. Az intenzív, 60 órás (40 óra felsőfokú spanyol és 20 óra módszertan) tanfolyamra Malagában került sor, a Malaca Instituto nevű spanyoloktatással foglalkozó központban.

2016. július 16-án (szombat) este érkeztem Malagába. A Malaca Instituto szálláshelyén, a Club Hispanico nevű kollégiumban foglaltam el előzetesen lefoglalt szobámat. Az első programra, az új diákok és résztvevők üdvözlésére 2016. július 17-én, vasárnap este került sor, így kihasználtam a nap többi részét arra, hogy megismerjem Malaga néhány nevezetességét. Gyalogos sétát tettem a városközpont felé. Menet közben megnéztem a városi múzeumot (Museo de Patrimonio Municipal), aznap ingyenes volt, a Gibralfo várat és az Alcazaba nevű erődítményt, e két utóbbi helyre belépőjegyet kellett váltani. Ezek után rövid sétát tettem a városközpontban is, majd visszatértem a szállásra. Este 7 órakor került sor az újonnan érkezők tájékoztatására a tanfolyamok időbeosztását illetően, majd üdvözlő itallal köszöntöttek minket.

Július 18-án, hétfőn kezdődött a tanfolyam. Az órákat délelőtt tartották. Első nap az órák mellett egy kétórás buszos városnézésen is részt vehettünk. A tanfolyam alapját képező tankönyvet ajándékba kaptuk. Az első órák azzal teltek, hogy megismerkedtünk a tanárainkkal, valamint sor került az első módszertani órákra is. A szókincs feldolgozásával foglalkoztunk. Ezen az órán számomra új információ nem hangzott el, ugyanakkor jó alkalom volt tudásom felfrissítésére és rendszerezésére. Sok fénymásolatot is kaptunk, ezek közül néhány feladatot az óráimon is tudok majd hasznosítani. A nyelvtani rendszerező óra hasznosnak bizonyult, tanárunk új szempontból mutatta be a spanyolban használt úgynevezett „subjuntivo”-t, ezt tovább tudom majd adni tanítványaimnak is, ez alapján ennek a nehéz igemódnak az elsajátítása egyszerűbbé fog válni számukra is. Ugyanezen nap este egy kisebb ismerkedő estet is tartottak, itt tájékoztattak minket a következő két hét programjairól. Sajnos csak egy olyan kirándulást hirdettek meg, amelyik kulturális jellegű volt, városlátogatást a közeli Nerjába és Frigiliánába, a többi kirándulás sport- és strandközpontú volt, ezekre nem jelentkeztem.

Július 19-én, kedden folytattuk a spanyol nyelvtan új szempontú megközelítését. Tanárunk bevezette a kognitív nyelvtan fogalmát, ami azt jelenti, hogy a nyelvtani szabályokat minden esetben össze kell kapcsolni a valósággal. Ezzel kapcsolatban ismertünk meg módszereket és példákat. Így ez a nap is hasznosnak bizonyult, új ismeretekkel gazdagodtam. Házi feladatot is kaptunk. Ezen a napon másik tanárunk, María José szókincsünket bővítette: hétköznapi fordulatokat, szólásokat vettünk, melyek közül sokat ismertem, de sok új kifejezéssel is találkoztam. A módszertani órán a kognitív módszerrel ismerkedtünk meg, mely az általam korábban már ismert hagyományos és kommunikatív módszerek ötvözete. Egyébként az élő idegen nyelv oktatásában ez manapság a legújabb módszer.

Július 20-án, szerdán a nyelvi óráinkon elsősorban kérdésinket tettük fel, kétségeinket beszéltük meg, valamint a bikaviadalok témájában új kulturális ismeretekre tettünk szert, illetve felelevenítettük korábbi ismereteinket. Délután részt vettem az iskola által szervezett buszos kiránduláson a közeli híres településekre, Nerjába és Frigilianába. Az iskola egyik dolgozója volt az idegenvezetőnk és megismertetett minket a két helység történetével és nevezetességeivel is. Nerjában meglátogattuk a világhírű őskori cseppkőbarlangot, a belvárost, valamint az úgynevezett Balcón de Europát. Frigiliana híres fehér házait is megnéztük. Idegenvezetőnk, Rafa elmesélte a város történetét és a település templomába is elvitt minket. Nerjában képeslapokat vásároltam, melyeket szeretnék majd tanítványaimnak és kollégáimnak megmutatni, természetesen sok fényképet is készítettem.

Július 21-én, csütörtökön részt vettem a továbbképzésen. A módszertani óránkon az olvasott szöveg értése képességének a fejlesztése volt a téma. Olyan tevékenységek és feladatok kerültek szóba, melyeket magam is rendszeresen alkalmazok, elméleti szinten számomra új ismeretek nem hangzottak el, viszont kaptunk néhány nagyon jó feladatot, melyeket később szeretnék majd felhasználni óráimon. Délután elkezdtem intézni az Europass Mobility dokumentum kitöltését (az intézmény által kitöltendő részeket), valamint mosnom kellett és vennem néhány apróságot személyes használatra (víz, fogkrém). Vettem még egy spanyol nyelvű társasjátékot (memória), amelyet A2-es és B1-es szintű csoportjaimnál szeretnék használni. Este részt vettem az iskola által szervezett egyórás kulturális előadáson a flamencóról.

Július 22-én, pénteken részt vettem az órákon, ismét kifejezéseket, szófordulatokat tanultunk. Délután könyvesboltba mentem és nyelvkönyveket, DVD-ket vásároltam.

Július 23-án szombaton belvárosi sétát tettem Malagában, megnéztem a katedrálist, valamint a Revello de Toro Múzeumot.

Júlus 24-én vasárnap három kolléganőmmel vonattal elutaztunk Córdobába. A Malaca Instituto sajnos nem szervezett kirándulásokat Granadába, Sevillába és Córdobába abban az időszakban, amíg én ott voltam, így néhányan úgy döntöttünk, hogy az egyik városba egész napos kirándulást teszünk. Córdobára esett a választásunk, elsősorban a távolság miatt. Vonattal utaztunk. A kirándulás nagyon hasznosnak bizonyult, minden fontos nevezetességet sikerült megnéznünk. Córdobában megfigyelhettük a három nagy vallás (keresztény, zsidó, muzulmán) találkozását és együttélését, ez a harmónia, amely a művészetben, építészetben is megnyilvánult a toleráns, elfogadó szemléletmód fejlesztésében nagy szerepet játszott. Megnéztük a Casa Andalusí Múzeumot (4 euro), a Sefard Múzeumot vezetéssel (4 euro), a Zsinagógát (ingyenes), az Alcazaba de los Reyes Católicos nevű erődöt (pedagógus igazolvánnyal ingyenes), a Mezquitát (8 euro) és a Római Hidat (ingyenes). Hazafelé Malagában megnéztem még a Picasso Múzeumot. Fárasztó, de nagyon tartalmas nap volt.

Malagában tartózkodásom második hetében az előző héten megismert rend szerint teltek a napok. Ezen a héten a nyelvi órákon elsősorban a múlt idők használatával, valamint az udvariasság nyelvi és kulturális kérdéseivel foglalkoztunk. A múlt idők használatával kapcsolatban új ismeretekhez is jutottam, melyek megvilágították számomra, hogy a tankönyv, amelyből a magyar diákokat tanítjuk, több ponton is hibás. A múlt idők magyarázatához is kaptam új szempontokat. Az egyik órán egy filmet is megnéztünk, tanárunk ezt magyarázatokkal és szószedetekkel egészítette ki. Lehetőségünk nyílt előzetesen és megtekintés után is megbeszélni a filmet, mely ugyan egy vígjáték volt, de a kultúrák – eltérő és egymással szemben előítélettel viseltető kultúrák – találkozásáról, egymás megismeréséről és elfogadásáról és a toleranciáról szól. (Ocho apellidos vascos). Számomra azért volt tanulságos, mert rájöttem, hogy ilyen komoly témákhoz egy könnyed romantikus vígjátékon keresztül is vezethet út, melyet az általam tanított korosztály is nagyon élvezne. Módszertan órákon az audiovizuális értés képességének, az íráskészségnek a fejlesztésével, a nyelvórai játékokkal, valamint a kiejtés tanításával foglalkoztunk. Ezeken az órákon, bár sok számomra ismert dolog is szóba került, sok új módszert is tanultam, melyeket használni fogok óráimon. Ezen a héten az iskola által szervezett kulturális programok közül egy filmvetítésen vettem részt, valamint sokat fotóztam a városban és a tengerparton. Spanyol nyelvű újságokat vásároltam abból a célból, hogy a későbbiekben a tanításhoz felhasználjam.

A tanfolyammal kapcsolatos előzetes elvárásaim nagyrészt teljesültek. A spanyol nyelvtan legproblematikusabb részeit áttekintettük és egyes kérdések új megvilágításba kerültek, melyek segítségével egyszerűbb, érthetőbb magyarázatokat fogok tudni nyújtani a tanítványaimnak. A spanyol nyelvtan egészének áttekintésére nem került sor, de erre nem is volt szükség. Szókincsem is fejlődött. Bár a tanfolyam megkezdése előtt is jól és folyékonyan beszéltem, úgy érzem, még gördülékenyebbé, „spanyolosabbá” vált a nyelvhasználatom. Elvárásaimnak megfelelően megismerkedtünk új technikákkal és játékokkal is. Az itt kapott anyagokat fel tudom majd használni óráimon, illetve magam is fogok tudni új és hasznos feladatokat készíteni, melyeket szándékomban áll kollégáimmal is megosztani. Ahogyan azt elvártam, megismertem Malaga nevezetességeit, meglátogattam legfontosabb múzeumait is. Az iskola által szervezett kulturális kirándulás, valamint a kirándulás Córdobába, melyet magunknak szerveztünk három másik kolléganőmmel, nagyban szélesítette tudásomat Dél-Spanyolországról, jelenéről és múltjáról egyaránt. A kultúrák történelmi együttélésének példáját az itt készített képek bemutatásának segítségével szeretném felhasználni tanítványaim világképének szélesítésére, elfogadó, toleráns attitűd kialakítására, más kultúrák elfogadására és tiszteletére nevelésére. Az itt készített fotókat, eltett prospektusokat, az itt vásárolt újságokban talált cikkeket tanulási segédanyagok készítésére is fel fogom használni, ezeket kollégáimmal is meg fogom osztani amellett, hogy a tanítás során is alkalmazni fogom. A tanfolyamon nyolc spanyoltanárral kerültem egy csoportba, akikkel jól összebarátkoztunk, megbeszéltük, hogy a jövőben is tartani fogjuk a kapcsolatot, első lépésként elküldjük egymásnak a legérdekesebb fotókat, amelyeket készítettünk.

Nagyon örülök, hogy a Tempus segítségével részt vehettem ebben a számomra szakmai szempontból nagyon hasznos programban, mely egyúttal személyes élménynek is bizonyult, melynek tapasztalatait szeretném minél több emberrel megosztani. Intézményemben, a Xántus János Két Tanítási Nyelvű Középiskolában nemcsak a tanítás során fogom alkalmazni tapasztalataimat, hanem azokat spanyolos kollégáimmal is megosztom. Tervezem, hogy részt veszek a minden évben megrendezésre kerülő spanyoltanárok konferenciáján is a 2016/17-es tanévben. Remélem, lehetőséget kapok majd arra, hogy tapasztalataimat egy előadás keretében itt is megosszam. Régóta tervezem egy nyelvvizsga-segédlet megírását, melyhez a továbbképzésen szerzett ismereteket is fel fogom használni. Emellett tanítványaim részére rendszeresen készítek feladatokat, ppt-ket, ezekbe is jól be tudom majd építeni az itt szerzett anyagokat és ismereteket. Az elkészített feladatok megosztását szintén tervezem. Végezetül szeretnék köszönetet mondani iskolánk igazgatónőjének, Dr. Fehérvizi Juditnak, aki lehetővé tette és támogatta, hogy intézményünk részt vehessen az Erasmus + Mobilitás-programban, valamint Horváth Zsolt projektkoordinátornak és kollégámnak, aki az egész pályázatot koordinálta és kezelte és természetesen a Tempus Közalapítványnak. Remélem a jövőben ismét lesz lehetőségem részt venni a programban.